Se alla

Debatt: ”Höghastighetsjärnvägen behövs för en bättre punktlighet”

"Det är också lösningen för dagens trängsel på spåren, kraftigt ökade tågresande och knappa tid för underhåll"

Måndag 26 juni 2017

Mats Lithner profilbild
Mats Lithner, ordförande Liberalerna i Burlöv

Det stämmer att den senaste tidens tågproblem har inneburit att människor nu har lägre tilltro till järnvägen och att fler tar bilen istället för tåget.

Men den analys som fyra företrädare för alliansen i Region Skåne gör brister när de påstår att det är absurt att regeringen och riksdagen debatterar grandiosa planer på höghastighetsjärnväg (Aktuella frågor 17/6).

Tvärtom är en utbyggnad av ett höghastighetsnät i Sverige svaret på de problem som de fyra politikerna pekar på; trängsel på spåren, kraftigt ökat tågresande och för lite tid för underhåll.

Urklipp från Sydsvenskan 2017-06-26
Sydsvenskan 2017-06-26

Alliansföreträdarna önskar sig en krisorganisation för tågen, men ingen kriskommission i världen kan ändra på att överbelastade järnvägar som inte kan underhållas på grund av att de hela tiden används, leder till stora tågstörningar.

Det går inte att planera bort att persontrafiken på järnväg har ökat med 60 procent sedan år 2000, medan antalet kilometer järnväg har förblivit desamma.

Av betydelse i sammanhanget är också att Sveriges befolkning växer snabbare än både USA:s, Indiens och EU:s. Järnvägen har på intet sätt byggts ut i takt med hur resandet i Sverige har ökat.

Mest upprörande i de fyra alliansföreträdarnas argumentation är att de med en nedlåtande ton kallar planerna på höghastighetsjärnväg för absurda. Byggandet av en ny höghastighetsbana är det mest effektiva sättet att råda bot på alla de problem de pekar på.

Alternativet att bygga ut den befintliga stambanan, som Moderaterna och Liberalerna vill, medför längre byggtid, något som i sin tur innebär högre kostnader och lägre samhällsekonomisk effekt. Restiderna blir nästan desamma som idag.

Om en höghastighetsbana byggs blir restiden mellan Stockholm och Malmö 2,5 timmar, att jämföra med dagens 4,5 timmar.

Den nya höghastighetsbana som riksdagen beslutat om, 73 mil ny järnväg, ska gå mellan Malmö, Göteborg och Stockholm och trafikeras med höghastighetståg mellan ändstationerna och snabba regionaltåg. Det gör att det går att underhålla järnvägen på ett bättre sätt än idag och att tågens punktlighet ökar. Allt detta ger goda förutsättningar för ytterligare regional utveckling i södra Sverige.

Den nya höghastighetsbanan mellan Malmö, Göteborg och Stockholm ska byggas med beprövade, men för Sverige nya tekniska lösningar och material som leder till ytterst få fel och stödjer höga punktlighetsmål. Enligt Trafikverkets övergripande mål ska 98 procent av tågen gå i rätt tid.

Det är bra att sträckan Malmö–Hässleholm står på tur för utbyggnad av höghastighetsjärnvägen efter den första etappen Stockholm–Linköping.

Men i Sverige är tiden från beslut till byggstart när det gäller stora projekt skrämmande lång. Ett exempel: Fyrspåret mellan Arlöv och Flackarp började planeras 1998, men byggstarten sker först senare i år – alltså 19 år senare.

Det är viktigt att alla goda krafter nu ställer sig bakom utbyggnaden av en höghastighetsjärnväg i Sverige. Med politisk enighet istället för regionalt käbbel, skulle det gå betydligt snabbare att komma till beslut och därmed korta ned tiden fram till att järnvägen byggs ut.

Mats Lithner
ordförande Liberalerna i Burlöv
Mats Lithner är ordförande för Liberalerna i Burlöv och har 37 års erfarenhet från järnvägsbranschen, bland annat på SJ och Banverket. Idag arbetar han på Norconsult som utvecklingschef för järnväg.

Länk till debattartikeln på Sydsvenskan.