Jobb

Fler jobb och färre bidrag

I Burlöv arbetar vi för att minska bidragsberoendet och öka förmågan att kunna försörja sig själv. Ett viktigt steg för detta är ett modernt företagsklimat som gör att vi kan locka goda arbetsgivare och många arbetstillfällen till kommunen. Detta ska kompletteras med att kommunen satsar på attraktiva vuxenutbildningar så att alla invånare kan matchas mot arbetsmarknaden.

Liberalerna vill:

Vår politik i korthet

• Modernt företagsklimat för att locka fler jobb till kommunen
  • Minskat bidragsberoende – krav på praktik för bidragstagare
  • 30 timmars praktik/utbildning för bidragstagare
  • Inför lärlingsutbildningar

MODERNISERA FÖRETAGSKLIMATET FÖR ATT LOCKA FLER STORA ARBETSGIVARE

Modernisera Industribyn och anpassa företagsklimatet efter dagens näringslivskrav. Verka aktivt för att få hit fler större arbetsgivare genom att aktivt marknadsföra kommunen och lyssna på vad företagen behöver för att etablera sig. Ta chansen att göra något fantastiskt av Sockerbruksområdet!

MINSKAT BIDRAGSBEROENDE

Fokusera på att minska bidragsberoendet i kommunen. Vi vill satsa på ett ”Kom-i-kapp” stöd till arbetslösa så att de blir attraktiva på arbetsmarknaden. Här ingår erbjudanden om attraktiva vuxenutbildningar för och omställningsstöd så att alla kommuninvånare blir attraktiva på arbetsmarknaden.

30 TIMMAR PRAKTIK/UTBILDNING FÖR BIDRAGSTAGARE

Alla arbetsföra bidragssökande blir skyldiga att delta i 30 timmars praktik/utbildning i veckan. Det handlar både om att understryka att det finns en förväntan om att alla har något att bidra med och borde kunna försörja sig själv, men även om att göra det tydligt att det inte är självklart att kunna leva på andra. Moroten är såklart ”Kom-i-kapp”-stödet samt tillgång till attraktiva yrkesutbildningar.

INFÖR LÄRLINGSUTBILDNINGAR

Verka för att riktiga lärlingsutbildningar införs. (starta egna i kommunal verksamhet) Här talar vi om ett omfattande samarbete med det lokala näringslivet för att se till att utbilda arbetslösa kommuninvånare till attraktiva bristyrken. Redan idag har vi vuxenutbildningar inom Handel, Barnskötare och Vårdbiträden. Framöver vill vi även satsa på ex. Elektriker, Byggare och Plåtslagare, eller egentligen samtliga yrken där det finns goda möjligheter till jobb och egen försörjning.