Skola och förskola

Ökad kvalitet och kunskapsfokus med skickliga lärare och tydliga mål. Fortsätt höja skolpengen!

Ställ hårdare krav i skolan och kom bort ifrån en gammal “godkänt duger”-kultur i kommunen. För att varenda barn och ungdom, oavsett bakgrund, ska få de kunskaper som hon eller han behöver för att kunna uppnå sina drömmar och bygga sig en ljus framtid.

Liberalerna vill:

Vår politik i korthet

• Fortsätt höja skolpengen så att den hamnar minst i nivå med rikssnittet och därefter höjs så att den matchar behoven
  • 30 timmar garanterad förskola för alla
  • Mer personal i skolan – lojalitetsbonus till lärare som stannar
  • Nya fritidsgård i Stationshuset i Åkarp
  • Verka för en etablering av friskolor i kommunen, valfriheten är viktig
  • Idrott varje dag

HÖJ SKOLPENGEN TILL RIKSGENOMSNITTET

Liberalerna har höjt skolpengen varje år under mandatperioden och nu sista året med hela 13 miljoner då vi satt som Ordföranden i Utbildnings- och kulturnämnden. Denna satsning vill vi fortsätta med för alla pengar vi satsar på våra barn och ungdomar leder till ett bättre liv för dem och mindre bidragsberoende och kriminalitet och därmed sparar vi både pengar och lidande i framtiden och får en tryggare kommun på köpet.

30 TIMMAR GARANTERAD PEDAGOGISK FÖRSKOLEVERKSAMHET FÖR ALLA BARN

Redan idag finns möjligheten för föräldralediga, arbetslösa och sjukskrivna att efter dispens får mer än 20 timmar garanterad förskola för sina barn. Vi vill att alla barn ges rätten till 30 timmars pedagogisk förskola då forskning visar att tidig exponering för pedagogisk omsorg och det svenska språket är nyckeln till att lyckas bra i skolan senare i livet.

LOJALITETSBONUS TILL LÄRARE SOM STANNAR LÄNGE

Inför lojalitetsbonus för duktiga lärare som väljer att stanna kvar i kommunen. Detta kan ske exempelvis genom att gradera tjänster inom skolan i likhet med skolkommissionens rapport. Lärare som tar ökat ansvar för undervisning, administration, coachning av nya och specialområden ska märka detta i lönekuvertet och inte behöva byta arbetsgivare till en annan kommun för att uppnå en rättvisande lön.

MER PERSONAL I SKOLAN

Inför mer extra kringpersonal i skolan. Dessa kan utgöras av ex. specialpedagoger, skoladministratörer, lärarassistenter, rastvakter, äldre medborgare som önskar hjälpa till, fritidspersonal och centrala vikariepooler.

LÄXHJÄLP UTANFÖR SKOLTID

Utöka hjälp med läxläsning efter skoltid på alla kommunens skolor. Gör läxläsning med kvalificerade lärare till en normal del av dagen för alla barn.

SOMMARSKOLA FÖR ELEVER I ÅRSKURS 6-8

Fortsätt att utöka den framgångsrika sommarskola som införts efter årskurs 6-9. Inte bara för de elever som inte klarat Godkänt utan för alla som önskar förbättra sina kunskaper och lyckas bättre i skolan.

IDROTT VARJE DAG

Inför Idrott på schemat varje dag i enlighet med Bunkeflomodellen. Omfattande studier har visat att detta stimulerar teoretisk inlärning, framförallt hos ”stökiga” elever och pojkar.

NYA FRISKOLOR

Arbeta aktivt för att etablera välrenommerade friskolor i kommunen. Ex. Montessori eller Internationella Engelska skolan. (IB linje, gör mångkulturell bakgrund till en fördel) Kommunen är redan idag skyldig att kontrollera kvaliteten och väldigt många föräldrar och barn vill ha valet att själva få välja eller välja bort en skola som de inte tycker håller måttet eller passar dem.

LÄNGRE SKOLDAG FÖR NYANLÄNDA

Förläng skoldagen och skolåret för nyanlända för att ge dem en bra start i skolan i Sverige.

DROGTESTER OCH STÖLDSKYDD I SKOLAN

Drogtester i skolan för att öka elevhälsan samt tryggheten samt gratis stöldmärkning av elevernas telefoner och Ipads för att minska stöldrisken. (frivilliga överenskommelser med föräldrar innan skolstart)

TÄVLINGAR MELLAN KOMMUNENS SKOLOR

Inför tävlingar skolor emellan i allt från idrott, akademiska ämnen och estetiska ämnen. Detta för att främja en “vi”-känsla på respektive skola men även för att skapa mötesplatser och förståelse mellan kommunens olika skolor och stadsdelar.

NOLLTOLLERANS MOT MOBBNING

Inför nolltolerans mot mobbning och kränkningar. Vid upprepade grova förseelser så förflyttas mobbarna, inte mobbningsoffren. (inför ex. duschavskiljare med dörr i omklädningsrummen)

BÄTTRE MAT I SKOLAN

Se över resurstilldelningen för kostenheten för att främja det positiva förändringsarbete som påbörjats under den nya ledningen och se till att alla elever kan äta sig mätta på näringsriktig och bra mat.

NYA FRITIDSGÅRD I ÅKARP

Bygg en permanent fritidsgård i gamla stationshuset i Åkarp. Ungdomarna ska inte gömmas undan. Kommuner saknade en permanent fritidsgård mellan 1991-2022 och Socialdemokraterna har lovat att bygga en i de flesta val. Vi byggde den permanenta fritidsgården Magneten i Arlöv och nu är det Åkarps tur att få en trevlig mötesplats för alla ungdomar.